Life after CIW

Life After CIW

Na je bachelor CIW is het tijd om keuzes te maken. Ga je door met een master of vertrek je naar het buitenland? Er zijn talloze mogelijkheden en dit kan soms wat overweldigend zijn. Op deze pagina vind je verhalen van onze CIW Alumni over hun studie, master, stage, werkgebied en toekomstbeeld. 

Foto_-_Eline_Been.jpg

Eline Been 

Hallo! Mijn naam is Eline en ik heb de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen (CIW) in het collegejaar 2017-2018 afgerond. Tijdens mijn bachelor heb ik het verdiepingspakket cultuur, communicatie en diversiteit gevolgd. Ook heb ik een half jaar stage gelopen op de communicatieafdeling van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en een half jaar gestudeerd aan de Universitat de València, Spanje. Doordat ik er bewust voor had gekozen om een vierde jaar aan mijn bachelor vast te plakken, was het voor mij mogelijk om beide ervaringen op te doen. Ik zou het dan ook zeker aanraden om ofwel een stage danwel een periode in het buitenland (als het weer mogelijk is uiteraard) te volgen. Beide vond ik een enorme verrijking van mijn bachelor, die toch redelijk theoretisch van aard is.

Na het afronden van de bachelor wist ik dat ik nog een master wilde volgen. Al enige tijd sprak de master communicatie, beleid en management aan de USBO mij aan. Daarom heb ik tijdens de bachelor ter voorbereiding en oriëntatie de vakken binnen de USBO minor gevolgd. Vervolgens stond ik voor de keuze van één van de volgende UU-masters: interculturele communicatie of communicatie, beleid en management (USBO). Uiteindelijk heb ik gekozen om in 2018 de eenjarige USBO-master communicatie, beleid en management te volgen. Met name de vrije keuze voor de vaardigheidsvakken in periode 1 en 2 van de master vond ik een meerwaarde. Zo heb ik bijvoorbeeld kennisgemaakt met het adviesvak, iets wat nu in mijn huidige baan nog altijd goed van pas komt.

Mede door de opgedane ervaring tijdens mijn bachelorstage wist ik beter wat ik kon verwachten van de arbeidsmarkt binnen het communicatievakgebeid. Op dit moment ben ik bijna 1,5 jaar werkzaam bij PR- en communicatieadviesbureau Weber Shandwick te Den Haag. Hier maak ik onderdeel uit van het corporate communicatieteam en houd ik mij bezig met zowel interne als externe communicatie(vraagstukken) voor diverse klanten. Dit betekent veel afwisseling en leren over tal van markten, waaronder de healthcare sector. Een sector die nooit stilstaat en daarmee vanuit een communicatieperspectief ook zeer interessant is.

fotocasper1.jpg

Casper Stollman 

Mijn naam is Casper Stollman. Op het moment van schrijven ben ik 29 jaar jong/oud en woon ik (nog altijd) in Utrecht. De opleiding CIW heb ik als divers en overwegend interessant ervaren. Ik vond de opleiding niet altijd even prikkelend en uitdagend, maar wel als een opleiding waarmee je een goede academische mindset kunt ontwikkelen. Mijn interesses binnen de communicatiewetenschap lopen nogal uiteen. Zo heb ik interculturele communicatie, marketing communicatie en  corporate communicatie altijd interessant gevonden, maar ook crisiscommunicatie en PR vind ik boeiende onderdelen.

In mijn laatste jaar van CIW heb ik stage gelopen op de Communicatie & Strategie afdeling van NS op hun hoofdkantoor in Utrecht. Doordat ik het daar zo naar mijn zin had en (meer) relevante praktijkervaring wilde opdoen is deze stage wat uit de hand gelopen en heb ik uiteindelijk een klein jaar doorgebracht bij NS.

Na CIW en mijn verlengde stageperiode heb ik er bewust voor gekozen om geen aansluitende master te doen. Ik was klaar met de collegebanken en wilde na mijn tijd bij NS graag aan het werk. Als ik in de toekomst ooit nog een master zou momenteel heeft iets in de filosofie/wijsbegeerte hoek sterk mijn voorkeur.

Sinds 2021 ben ik werkzaam als (Retail) Campagne Manager bij bol.com. Mijn team is onderdeel van de overkoepelende Brand & Performance Marketing afdeling. Hiervoor ben ik binnen bol.com zo’n 4,5 jaar werkzaam geweest in diverse (commerciële) rollen. In mijn huidige functie ben ik medeverantwoordelijk voor het beheren en optimaliseren van de bol.com marketing(jaar)kalender. Op deze kalender staan grote (campagne)momenten zoals een Sale/Solden, Zomer, Black Friday, Sint & Kerst. Samen met promotie specialisten uit de (online) winkels, digital advertising specialisten, visual designers, marketingbureaus en tal van andere betrokkenen zorgt ons team voor impactvolle en effectieve campagnes die een positieve bijdrage leveren aan het merk bol.com.

Daarnaast ben ik o.a. bezig met het opzetten en uitvoeren van A/B testen en gebruikersonderzoeken rondom het campagne construct, maar bijv. ook met hoe de marketingkalender van bol.com er over een 3 tot 5 jaar uit zou moeten zien. Dat winkelen de komende jaren ontzettend veel en snel zal blijven veranderen door talloze technologische ontwikkelingen op het gebied van AR, VR, AI, machine learning enz. De switch van offline naar online winkelen is door corona logischerwijs in een enorme stroomversnelling geraakt aangezien niet alle de tech reuzen maar vrijwel alle grote spelers nu (al dan niet noodgedwongen) stevig durven te investeren in bovenstaande punten. Mede hierdoor zal de online winkelervaring (nog) beter aansluiten op de wensen van de klanten, vind deze vrijwel exclusief binnen allesomvattende apps plaats. Kijk maar naar het Chinese retaillandschap om te zien hoe ook onze toekomst van e-commerce er grotendeels uit komt te zien. Dit zal m.i. niet een-op-een worden overgenomen (dankzij onze democratie en Europese privacywetgeving), maar veel trends zullen hier ook hun intrede maken.

Binnen het communicatievak zullen bovenstaande ontwikkelingen i.c.m. met bijv. automatisering er m.i. voor zorgen dat de kerntaken van veel communicatieprofessionals over 10-15 jaar significant anders uitziet. Ik verwacht echter dat communicatieprofessionals ook in de (iets verdere) toekomst onmisbaar blijven. Overige toekomstvoorspellingen waag ik me liever niet aan. De corona crisis leert ons dat dit zelfs voor de knapste koppen van deze wereld al lastig zat is.

Ilona_foto_kopie.jpg

Ilona Hoeve 

Hoi CIW’ers. Ik ben Ilona en studeerde tussen 2011 en 2014 de bachelor CIW. Het duurde even voordat ik het juiste verdiepingspakket gevonden had, maar uiteindelijk ben ik afgestudeerd in de richting communicatie, organisatie en interactie (toen nog: communicatiestudies).  Tijdens mijn bachelor heb ik vooral ingezet op verbreding en 2 minoren gevolgd: bètawetenschappen en bestuur- en organisatiewetenschappen. Ik heb de master Communicatie, beleid en management bij de USBO gedaan. Het leuke is dat ik al deze studieaspecten nu kan combineren in mijn werk. Sinds 2016 werk ik voor de gemeente Utrecht en sinds 2019 in de rol van data-analist online media. In praktijk houd ik me de helft van de tijd bezig met data-analyse en de andere helft met het maken en plaatsen van content. Ik houd van de afwisseling.

De data-analyse is er met name op gericht om de dienstverlening en communicatie van de gemeente te verbeteren. Ik kijk bijvoorbeeld naar trends en zoekwoorden op de website: kunnen onze inwoners wel vinden waar ze naar op zoek zijn? Ook kijk ik welke social media berichten goed of minder goed scoren: welke content sluit het beste aan bij onze volgers? Belangrijk is hierbij dat we continu oog houden voor de privacy van onze inwoners, en geen gegevens van individuele bezoekers verzamelen.

Ik maak daarnaast social media advertenties voor de gemeente. Het interessante hieraan is dat je vaak bij het hele proces betrokken bent; vanaf het campagneplan vooraf tot en met de evaluatie achteraf. Woon jij in Utrecht? Dan heb je ongetwijfeld een van onze campagnes voorbij zien komen de afgelopen jaren. Als laatste ben ik al een aantal jaren betrokken bij de verkiezingen, en houd ik onder andere de webpagina utrecht.nl/verkiezingen bij.

Sinds mijn afstuderen volg ik elke zomer een cursus bij de Utrecht Summer School. Dit is een goede manier om je kennis weer even op te frissen of je juist te verdiepen in iets nieuws. Zo volgde ik in 2019 de cursus Interculturele Communicatie, een onderwerp waar ik tijdens mijn bachelor geen vakken in gevolgd heb.

Foto_-_Lieke_Waenink.JPG

Lieke Waenink

Hey! Mijn naam is Lieke en in 2015 begon ik mijn CIW-avontuur. Ik koos voor het verdiepingspakket Cultuur, Communicatie en Diversiteit (dit heet nu geloof ik anders) en in 2019 behaalde ik mijn bachelorsdiploma. Ik liep een jaartje uit omdat ik een semester in het buitenland (Denemarken) heb gestudeerd en wat extra vakken (Sociologie) heb gevolgd. Een van de redenen hiervoor was, dat ik niet zeker wist welke Master ik wilde gaan doen. Uiteindelijk besloot ik de Master Intercultural Communication te starten en in de gekke Corona-zomer van 2020 behaalde ik met mooie resultaten ook mijn Masterdiploma (of ja, dit diploma laat nog op zich wachten, maar in theorie is deze in the pocket, haha).

Tijdens mijn Masteropleiding heb ik stagegelopen bij Museum Hoge Woerd, een archeologiemuseum in Leidsche Rijn, waarbij ik samen met een andere collega de communicatie & PR verzorgde. Dit beviel beide partijen zo goed, dat ik na mijn stage een baan aangeboden kreeg en er dus kon blijven werken. Ik heb het hier nu nog ontzettend naar mijn zin, maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst nog iets nieuws op mijn pad gaat komen. Maar dat zien we tegen die tijd wel weer ;)

Dat laatste is sowieso voor mij een van de belangrijkste dingen die ik meegenomen heb uit mijn studententijd. Ik heb nooit heel concreet kunnen duiden wat ik nou precies wilde toen , maar ik heb altijd mijn onderbuikgevoel gevolgd en daarmee precies de dingen gedaan die ik leuk vond. Zo kozen destijds slechts weinig medestudenten mijn verdiepingspakket, mede omdat we nog geen introductiecursus hadden gehad voor dit pakket, maar ik besloot de gok te wagen en heb er gelukkig nooit spijt van gehad. Dat is bij dezen dan ook mijn advies aan jou: twijfel niet te veel aan je eigen gevoel, uiteindelijk weet je zelf het beste wat je wil en wat je leuk vindt, ook als je nog niet precies weet waar dat je gaat brengen op de arbeidsmarkt. 


Foto_-_Agnes_Jansen.jpg

Agnes Jansen

Hallo Contacters! Ik ben Agnes. In 2015 kwam ik als zeventienjarig broekie naar Utrecht om CIW te studeren. Ik voelde me hier direct op mijn plek. Ik heb de verdiepingspakketten Communicatie, organisatie en interactie, en Nieuw media en digitale communicatie gevolgd. Daarnaast heb ik ook nog een hele batterij aan bijvakken van geschiedenis, muziekwetenschappen, en media en cultuurwetenschappen gevolgd. In mijn derde jaar heb ik een semester in Ierland gestudeerd. Ik heb me daar iets meer toegelegd op marketing en Ierse cultuur. Ierse cultuur was niet helemaal gepland, maar ik ben blij dat ik nog last minute van vakken kon wisselen. Dit maakte mijn hele ervaring daar een stuk interessanter. Na vier jaar had ik mijn bachelordiploma op zak en ben ik direct doorgegaan met de master Communicatie en Organisatie.

Zodra ik over de master C&O hoorde, had ik al het gevoel dat dat mijn master was. Ik heb nog wel naar een paar alternatieven gekeken, maar het was het voor mij allemaal net niet. Dus begon ik in september 2019 aan C&O. Halverwege blok 3 kwam corona om de hoek kijken. Dit maakte mijn seminar (onderzoeksscriptie) wel wat gecompliceerd en mijn stage al helemaal. Toch is het allemaal op zijn pootjes terecht gekomen. Het afgelopen half jaar heb ik bij de gemeente Haaksbergen stagegelopen en daar mijn schrijfvaardigheden ontwikkeld en onderzoek gedaan naar begrijpelijk taalgebruik. Eind deze maand studeer ik (hopelijk) af en begint na vijfenhalf jaar mijn speurtocht naar een baan en het echte grote mensen leven.

Ik heb altijd heel goed geweten wat mijn volgende stap was, dus dit is nog best wel spannend. Ik weet heel goed wat ik leuk vind, nu nog een organisatie vinden die goed bij mij past.


Foto_-_Simonette_Zimmerman.jpeg

Simonette Zimmerman 

Ha Contacters! Ik ben Simonette en na geweldige studententijd mag ik mij sinds 2019 trots een CIW alumnus noemen. Ik ben wellicht geen voorbeeld-alumnus aangezien ik halverwege mijn studie erachter kwam dat het toch niet was wat ik wilde. Ik mistte de focus op reclame en marketing. Gelukkig kon ik dit met een minor Entrepreneurship en marketingvakken in mijn vrije ruimte opvullen. Zo had ik uiteindelijk best of both worlds! 

Na het behalen van mijn bachelordiploma ben ik de master Marketing gaan doen aan de VU in Amsterdam. Deze heb ik nog verlengd met een half jaartje stage lopen bij Unilever. Ondanks dat ik eerst geen fan van stages was, ben ik ontzettend blij dat ik dit ben gaan doen. Na 5 jaar lang allerlei onderzoeken en theorieën geleerd te hebben, vond ik het ontzettend leerzaam deze in de praktijk / het werkveld terug te zien. Ik kan een stage of bijbaan in ons brede opleidingsgebied alleen maar aanraden. Hierdoor ben ik erachter gekomen wat ik echt wel en niet leuk vind, wat uiteindelijk de zoektocht naar een baan een stuk makkelijker maakt. 

Onze sponsoren