Communicatie

Communicatie

nadinebiegstraaten.jpeg

Nadine Biegstraaten

Hi CIW'ers!  

Ik ben Nadine Biegstraaten en ik heb in 2013 de bachelor Communicatie- en informatiewetenschappen afgerond. Ik heb een jaartje langer over de bachelor gedaan, omdat ik ook in het bestuur van SV Contact heb gezeten als penningmeester. Ik ben na mijn bachelor gelijk doorgestroomd naar de master Communicatie en Organisatie. Ik was erg blij dat tijdens de master een stage verplicht was, omdat ik het praktische anders wel heel erg miste. Ik ben stage gaan lopen bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Na het afstuderen ben ik hier blijven werken als communicatiemedewerker. Ik organiseerde evenementen op specifieke onderwerpen voor ondernemers, maar ook voor buitenlandse journalisten die voor een specifiek thema naar Nederland kwamen om te leren hoe we het in Nederland aanpakken.

Na een tijdje besefte ik dat ik graag als communicatieadviseur aan de slag wilde gaan. Daarom solliciteerde ik in 2017 bij Future Communication, een communicatieadviesbureau in Utrecht. Als communicatieconsultant ga je voor diverse opdrachtgevers aan de slag. Zo heb ik bij diverse bedrijven opdrachten mogen doen, zoals Schiphol, Provincie Noord-Holland, gemeente Almere etc.. Een mooie ervaring als je in korte tijd wilt leren hoe het is om voor verschillende bedrijven te werken en je te verdiepen in verschillende onderwerpen. Zo heb ik een campagne opgezet voor huiselijk geweld, heb ik de communicatie over een biobased proeftuin (N201) mogen opzetten en draagvlak voor een avioduct over de A4 mogen creëren. Je leert ontzettend veel in korte tijd. Je schrijft communicatiestrategieën, maar voert die ook uit. Naast dat ik diverse opdrachten heb gedaan, heb ik ook voor het bureau zelf een aantal dingen gedaan. Ik heb de contentstrategie en de marketingcommunicatiestrategie mogen opzetten met een team. Het bureau had eerst nog niet zoveel staan en mooi om te zien hoe zichtbaar we nu zijn op social media en steeds een bekendere speler worden.

Elke keer weer vind het ik een uitdaging om mij in de doelgroep te verdiepen en te kijken wat er dan qua communicatie nodig is. Ik heb de afgelopen jaren zoveel geleerd en ook zoveel nieuwe formats/strategieën die je kan inzetten, die ik in mijn bachelor of master niet heb gehad. Denk hieraan het communicatieframe van Betteke van Ruler, Factor C en ga zo maar door. Het is fijn om dit in de praktijk van je collega's te leren.

Moment van schrijven: 2021

elinebeen.jpeg

Eline Been 

Hallo! Mijn naam is Eline en ik heb de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen (CIW) in het collegejaar 2017-2018 afgerond. Tijdens mijn bachelor heb ik het verdiepingspakket cultuur, communicatie en diversiteit gevolgd. Ook heb ik een half jaar stage gelopen op de communicatieafdeling van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en een half jaar gestudeerd aan de Universitat de València, Spanje. Doordat ik er bewust voor had gekozen om een vierde jaar aan mijn bachelor vast te plakken, was het voor mij mogelijk om beide ervaringen op te doen. Ik zou het dan ook zeker aanraden om ofwel een stage danwel een periode in het buitenland (als het weer mogelijk is uiteraard) te volgen. Beide vond ik een enorme verrijking van mijn bachelor, die toch redelijk theoretisch van aard is.

Na het afronden van de bachelor wist ik dat ik nog een master wilde volgen. Al enige tijd sprak de master communicatie, beleid en management aan de USBO mij aan. Daarom heb ik tijdens de bachelor ter voorbereiding en oriëntatie de vakken binnen de USBO minor gevolgd. Vervolgens stond ik voor de keuze van één van de volgende UU-masters: interculturele communicatie of communicatie, beleid en management (USBO). Uiteindelijk heb ik gekozen om in 2018 de eenjarige USBO-master communicatie, beleid en management te volgen. Met name de vrije keuze voor de vaardigheidsvakken in periode 1 en 2 van de master vond ik een meerwaarde. Zo heb ik bijvoorbeeld kennisgemaakt met het adviesvak, iets wat nu in mijn huidige baan nog altijd goed van pas komt.

Mede door de opgedane ervaring tijdens mijn bachelorstage wist ik beter wat ik kon verwachten van de arbeidsmarkt binnen het communicatievakgebeid. Op dit moment ben ik bijna 1,5 jaar werkzaam bij PR- en communicatieadviesbureau Weber Shandwick te Den Haag. Hier maak ik onderdeel uit van het corporate communicatieteam en houd ik mij bezig met zowel interne als externe communicatie(vraagstukken) voor diverse klanten. Dit betekent veel afwisseling en leren over tal van markten, waaronder de healthcare sector. Een sector die nooit stilstaat en daarmee vanuit een communicatieperspectief ook zeer interessant is.

Moment van schrijven: 2021

tomwever.jpeg

Tom Wever

Mijn naam is Tom, en ik ben vanaf 2014 vier jaren bezig geweest met de bachelor CIW. Vier ontzettend leuke jaren, waarin ik zowel binnen als buiten de collegezalen ontzettend veel geleerd heb.Toch was ik na CIW nog lang niet uitgeleerd, dus heb ik in Rotterdam de master Media & Journalistiek gevolgd. Waar ik tijdens de bachelor van zoveel mogelijk interessegebieden iets wilde weten, ging ik tijdens de master de diepte in. In dat opzicht is eenmaster echt een waardevolle toevoeging aan een opleiding als CIW. Nadeel: de master duurde maar één jaar, en aangezien je vanaf blok 3 eigenlijk voornamelijk met je scriptie bezig bent, vond ik een eenjarige master eigenlijk te kort. Wees dus vooral niet bang om een vervolgopleiding van anderhalf, of zelfs twee jaar te kiezen! Dan maar zelf nog wat extra educatie meepakken. Ik vond na m’n afstuderen een hele toffe stageplek bij het NPO-programma Medialogica, waar ik een seizoen op de redactie mocht meelopen. Zonder me zorgen te hoeven maken over stagedoelen, -verslagen en gesprekken werd dit een hele leuke tijd, waarna ik me eindelijk een beetje klaar begon te voelen om aan het werkende leven te beginnen. Na een paarmaanden solliciteren stuitte ik op het bedijf Contenture, eencommunicatie-adviesbureau met een journalistieke kijk op contentcreatie. Met andere woorden: een ideale mix tussen CIW en m’n master. In m’n huidige functie (redacteur) schrijf ik teksten voor bedrijven die maatschappelijk een grote meerwaarde hebben, maar die meerwaarde niet goed weten te vertalen naar een pakkende tekst. Daarnaast help ik met het analyseren van klanten: wat kan er op communicatiegebied beter, en wat moet er binnen een bedrijf veranderen om dat voor elkaar te krijgen? Interessante vragen, die ik na een jaar werkervaring steeds beter kan beantwoorden. Toch ben ik ook nu nog lang niet uitgeleerd. Ik hoop de komende jaren daarom nog aan veel mooie projecten mee te werken, zodat ik een steeds betere schrijver en adviseur word.

Moment van schrijven: 2021

elisannevanaw.jpeg

Elisanne van As

Hi CIW’ers! Ik ben Elisanne en in het begin van 2020 heb ik mijn bachelor CIW binnengesleept. Tijdens mijn studie vond ik een bijbaan bij het Leger des Heils in Utrecht als communicatiemedewerker. Na mijn afstuderen had ik de mogelijkheid om hier meer uren te gaan werken en inmiddels heb ik hier een vaste baan als communicatieadviseur! Erg leuk, omdat het zo divers is: van projectcommunicatie tot video en van pers tot het schrijven van communicatieplannen.

Tot nu toe heb ik dan ook nog geen master gedaan. Het opdoen van werkervaring vond ik in eerste instantie even belangrijker. Toch besloot ik eerder dit jaar dat ik toch nog een master wilde doen. Het leukste aan CIW vond ik de vakken die ook iets met psychologie te maken hadden en de minor die ik heb gedaan: Brains & Bodies. Daarom start ik in september dit jaar met de master Communicatie en Cognitie in Tilburg. Deze master kijkt naar de psychologische aspecten van communicatie om een bijdrage te leveren aan het optimaliseren van communicatie-uitingen; zowel online als offline. Precies wat ik leuk vind! Ik ga de master deeltijd volgen en blijf daarnaast werken als communicatieadviseur. Heel veel zin in.

Wat ik vooral heb geleerd bij CIW (en dat zie ik terug bij meerder mensen :) ), is de manier van denken. Ik merk aan mezelf dat ik kritisch kijk naar de verschillende opties en niet zomaar een beslissing neem. En persoonlijk vind ik dat wel heel prettig, omdat ik het ervaar als een meerwaarde, ook in mijn werk! Oh, en mocht je een vraag hebben: stuur mij gerust een berichtje via Linked-In. Altijd goed :)

Moment van schrijven: 2021

annapoulssen.jpeg

Anna Poulssen

“CIW, wat kan je daar nou mee?” – deze vraagt klinkt ons allemaal waarschijnlijk iets té bekend in de oren. Op elk familiefeestje mag je weer uitleggen wat jouw toekomstbeeld is. Lastig, want eigenlijk weet je het zelf ook niet zo goed. Daarom vertel ik je graag hoe life after CIW er voor mij uitziet.

Ik begon in 2015 aan CIW en koos daarin het verdiepingspakket Communicatie, Organisatie en Interactie. Ook deed ik een bestuursjaar en volgde ik de minors Bestuurs- en organisatiewetenschap en Entrepreneurship. Toen ik in 2019 afstudeerde, stroomde ik door naar de master Communicatie en Organisatie. Mijn afstudeerstage en -scriptie deed ik bij Schiphol Group, waar ik belandde op de internationale afdeling. Een heel interessant, dynamisch bedrijf, waar ik mocht meewerken op de interne communicatie en een scriptieonderzoek deed naar de organisatiecultuur van de afdeling. Ik ontdekte al snel dat interne communicatie niet helemaal mijn ding is, maar dat ik onderzoek doen wél heel leuk vind. Ook ben ik geïnteresseerd in organisatiekunde. Daar wilde ik meer mee doen.

Tijdens mijn stage kwam ik House of Tenders tegen, een bedrijf dat gespecialiseerd is in aanbestedingen. Een aanbesteding is een inkoopmethode waarbij een opdrachtgever een (vaak grote) opdracht bekendmaakt en waar bedrijven zich op kunnen inschrijven. Het bedrijf met de beste prijs-kwaliteitverhouding wint de aanbesteding, en mag dus die grote opdracht gaan uitvoeren. Wij helpen bedrijven om op die eerste plek te eindigen en daarmee het werk (en dus meer omzet) binnen te halen. Dat klinkt voor een CIW-er misschien als een ver-van-je-bed-show, maar niets is minder waar. Voor het kwaliteitsdeel moeten bedrijven namelijk een plan van aanpak inleveren, waarin ze bijvoorbeeld beschrijven hoe ze de samenwerking met de opdrachtgever inrichten en hoe ze zo duurzaam mogelijk te werk gaan. Zo’n plan moet loeistrak en overtuigend zijn. En dat is wat ik doe: ik werk als planschrijver. 

Een belangrijke taak is om goed te analyseren. Wat vraagt de opdrachtgever? Wat is onze strategie? Waar ligt de meerwaarde? Wat gaan de concurrenten doen? Dit soort vragen krijg ik met mijn projectleider scherp tijdens sessies en interviews met onze klant. Ik structureer alle informatie en zet vervolgens alles op papier in een overtuigend plan. En daarvoor komt het blauwe boek ‘Overtuigende teksten’ van de drie H’s nog altijd goed van pas!

Onze projecten variëren enorm, want in Nederland wordt bijna alles aanbesteed. Zo schreef ik plannen over interieurbouw, digiborden en elektrotechnisch onderhoud. Heel wisselende onderwerpen, maar als CIW-er is het best makkelijk om over onderwerpen waar je weinig van weet tóch helder te schrijven. De inhoud verzin ik natuurlijk niet zelf; die komt vanuit de klant. 

Tijdens mijn studie dacht ik dat ik als journalist of communicatieadviseur zou werken. Dat is uiteindelijk (nog) niet gebeurd, maar eigenlijk werk ik als allebei toch een beetje. Ik heb veel klantcontact, maar ook lekkere schrijfdagen. Het is geen officiële communicatiefunctie, maar met een communicatieachtergrond rol je er heel makkelijk in. En dan ontdek je hoe waardevol CIW is. Mijn advies: maak je niet druk om ‘wat kan je nou met CIW?’ en ‘wat leer ik nou écht bij CIW?’. Uiteindelijk komt het allemaal op zijn pootjes terecht. 

Moment van schrijven: 2021

Onze sponsoren