Nottingham (Engeland)

Shamal Swiers in Nottingham

Waarom ben je naar Nottingham gegaan en niet naar andere steden?
Grappig verhaal! Om eerlijk te zijn wilde ik heel graag naar een Zuid-Europees land vanwege het warmere klimaat. Zo was ik eigenlijk geselecteerd om een semester in Lissabon te gaan studeren. Nu hoor ik je denken: hoe ben je dan bij Nottingham gekomen? Nadat ik gekozen was voor Lissabon bleek, na me wat verder verdiept te hebben in die universiteit daar, dat ik een redelijke basis in Portugees moest hebben. Mij was namelijk verteld dat je met alleen Engels je niet altijd kunt redden daar (dit is overigens niet waar). Toen ben ik dus verder gaan kijken naar andere plekken in Europa. Toen bleek dat er nog een plekje was in Nottingham trok mij dit eigenlijk ook wel. In Engeland zou ik me een stuk makkelijker kunnen mengen in de samenleving, omdat ik goed Engels spreek. Daarnaast heb ik ook altijd al een fascinatie gehad voor de Engelse cultuur, met muziek, taal en de BBC. Nottingham is ook goed bereikbaar vanuit Nederland, want het heeft zijn eigen vliegveld. Dus in 1.5 uur ben je al in deze stad die niet mega bekend is, maar toch de grote heeft van Utrecht en een hele boel leuke dingen te bieden heeft. Het is een typisch Engelse stad met pubs, maar ook heel internationaal gericht met veel (internationale) studenten, twee universiteiten en een groot scala aan winkels!

Wat voor vakken heb je er gevolgd?
Één vak in het verlengde van CIW genaamd “Mirror, mirror on the wall: explorations in Selfhood and Identity. Waar het vooral ging om theorieën rondom identiteit vorming en de rol van de omgeving en maatschappij hierop. De selfie was een onderwerp wat bijvoorbeeld heel uitgebreid besproken werd in relatie met identiteit. Ook heb ik twee vakken gevolgd die wat verder van huis (letterlijk en figuurlijk) zijn. Één ging over politieke denkers van Plato tot Marx en de andere was Global political economy. Die vakken had ik vooral gekozen om eens iets anders te doen dan CIW en kennis te verbreden, wat heel interessant was! Dus als je de mogelijkheid hebt om iets buiten je eigen studie te doen kan ik dat zeker aanraden.

Hoe is de studentencultuur daar?
Nottingham is echt een studentenstad met 2 universiteiten! Er zijn veel clubs, pubs en barretjes om te stappen, maar je merkt het ook aan dat er veel voor studenten wordt georganiseerd en vaak specifieke acties voor studenten zijn. Op de uni zelf had je ook heel veel ‘societies’ waar je lid van kan worden, eigenlijk is er voor elke interesse wel een society. Je hebt bijvoorbeeld een voor kattenliefhebbers maar ook een voor mediaproductie. Verder waren er ook een heleboel sportclubs voor studenten.

Wat is het belangrijkste/waardevolste dat je geleerd hebt in deze tijd?
Vooral jezelf zien te redden in een omgeving die je niet kent en waar je niemand kent. Het ligt echt aan jezelf en hoeveel je onderneemt, hoe je de Erasmus uitwisseling ervaart. Wat voor mij een van de belangrijkste dingen is die ik heb geleerd is om het af en toe wat rustiger aan te doen en meer te genieten van de dingen die je meemaakt en om je heen gebeuren. Ook heb ik veel geleerd van mijn huisgenoten en hoe ze omgingen met bepaalde situaties, omdat iedereen een andere (culturele) achtergrond heeft. Zo had ik een Franse huisgenoot die nu bijvoorbeeld in New York een top baan heeft, waar ze hard voor heeft moeten werken maar daarmee wel laten zien dat het mogelijk is als je het echt heel graag wilt en bereid bent andere dingen te laten voor je uiteindelijk goals.

Wat zijn je tips voor mensen die ook naar het buitenland willen gaan, of mensen die ook naar Nottingham willen gaan?
Allereerst, ga voor het onbekende. Het is zo leuk om nieuwe dingen te ontdekken, hoe eng het ook kan zijn je leert er super veel van. Ten tweede, sta open voor anderen en spontane ideeën. Zo vertelde iemand van Contact mij voordat ik naar Engeland ging: zeg overal ja op. Natuurlijk heb ik niet overal ja opgezegd maar het zorgde er wel voor dat ik dingen ondernam waar ik eerder misschien langer over na had gedacht. Door impulsievere acties maak je veel leuke dingen mee! En als laatste zoals vele andere ook zeggen die op uitwisseling zijn geweest, ga ook eens reizen en verder dan je eigen stad kijken. Je bent er nu toch dus maak er gebruik van dat je voor 5 pond retour naar Londen kan gaan in 3 uurtjes!