Columns

Aandacht voor seksueel grensoverschrijdend gedrag

Afgelopen week is heel Nederland gebombardeerd met berichten over seksueel grensoverschrijdend gedrag en de schandalen bij The Voice of Holland. De nieuwe aflevering van de online serie BOOS, waarin Tim Hofman deze schandalen blootlegt, is je dan waarschijnlijk ook niet ontgaan. De video is inmiddels al bijna 10 miljoen keer bekeken en heel het internet staat er vol mee. Er wordt in onze huidige maatschappij doorgaans niet veel over seksueel grensoverschrijdend gedrag gesproken, maar dit is wel hoognodig. Er wordt nu pas ontdekt wat voor een grote puinhoop zich omtrent dit onderwerp bevindt. Maar, Nederland is wakker geschud en de aflevering van BOOS geeft mogelijkheid een grootschalige movement te starten. Na #MeToo en de schandalen in de sportwereld is nu ook de media-industrie aan de beurt en wordt duidelijk dat dit gedrag op veel meer plekken van onze samenleving zit ingebakken. Het geeft dan ook hoop dat met deze movement ook in andere sectoren en plaatsen aantijgingen naar voren komen. Hierdoor kunnen er stappen worden gezet en zal seksueel grensoverschrijdend gedrag in de toekomst in heel Nederland hopelijk niet meer ‘systematisch’ voorkomen.

Het interview met John de Mol in de aflevering van BOOS heeft in de media voor veel ophef gezorgd. Er wordt door de media gesteld dat de schuld nu bij het slachtoffer wordt gelegd, maar “je mond opentrekken zou niet eens nodig zijn wanneer iedereen gewoon zijn vieze poten, appjes en foto’s thuis houdt” en andermans grenzen accepteert. Wat in het interview ook naar voren komt is dat de media veel macht hebben en aan de hand van framing veel kunnen bereiken. Los van alle subjectieve meningen en opvattingen rondom dit interview, wordt de video afgesloten met een fragment waarin wordt gezegd dat de schuld altijd bij degene die over de grens gaat ligt en niet bij degene die het overkomt. Hierdoor wordt de kijker van het interview sowieso al snel in een bepaalde subjectieve richting geduwd. Het is dan ook erg interessant om dit als CIW’er onder een vergrootglas te leggen en te kijken hoe slechts een deel van het interview vergroot in de media is gekomen.

Seksueel grensoverschrijdend gedrag wordt vaak geassocieerd met verkrachting of ongewenste aanrakingen, maar het omvat zowel fysiek, verbaal, als non-verbaal gedrag met seksuele ondertoon dat als doel of gevolg aantasting van waardigheid van het slachtoffer heeft. Het is goed om je te beseffen dat je gedrag situatieafhankelijk is en bij iedereen anders kan worden ervaren. Denk dan ook goed na over je handelen, let op de reactie van de ander en vraag om consent.

Ook binnen onze vereniging wordt seksueel overschrijdend gedrag niet getolereerd en is het belangrijk om bewust te zijn van onze handelingen. Heb jij iets meegemaakt binnen of buiten de vereniging? Weet dat er ruimte is om hier vertrouwelijk over te spreken met een van de bestuursleden of met onze studieadviseur en vertrouwenspersoon Nyncke Kramer. De universiteit biedt ook veel mogelijkheden, en heeft specifiek voor ongewenst gedrag vertrouwenspersonen aangesteld: Marian Joseph en Frank Peters. Onder ongewenst gedrag valt niet alleen seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar ook bijvoorbeeld discriminatie, agressie, geweld of pesten. Daarnaast staan de studentenpsychologen paraat om met je in gesprek te gaan als je je sociaal onveilig voelt. Wil je liever dat iemand anoniem je verhaal aanhoort? Frisse Gedachtes is een online platform waar je anoniem met medestudenten in contact kunt komen, zodat jij je verhaal bij iemand kwijt kunt zonder je identiteit vrij te hoeven geven.

Het is belangrijk om te weten dat je je nergens voor hoeft te schamen en dat je er niet alleen voorstaat! Als jij iets als probleem ervaart, is dat al valide genoeg om aan de bel te trekken. Heb je iets meegemaakt wat over jouw grenzen ging? Weet dan ook dat het nooit jouw schuld is.

De Universiteit Utrecht vindt het belangrijk dat er een sociaal veilig klimaat voor zowel medewerkers als studenten is en iedereen respectvol met elkaar omgaat. Om dit klimaat te waarborgen bestaat er een commissie voor ongewenst gedrag. Bij deze commissie kun je, na in gesprek te zijn geweest met een vertrouwenspersoon ongewenst gedrag, een klacht indienen. Zij zullen de klacht verder behandelen en het College van Bestuur adviseren over te nemen maatregelen.

Actie ondernemen, in welke vorm dan ook, is niet alleen van toepassing wanneer je zelf slachtoffer bent van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Zie of hoor je iets, waarbij jij denkt dat iemand zich niet op hun gemak voel? Onderneem actie en vraag bijvoorbeeld of alles oké is. Wanneer het je, om welke reden dan ook, niet lukt om op het moment zelf actie te ondernemen, kan dit ook altijd achteraf. Ook wanneer je ziet dat vrienden of naasten ongepast gedrag vertonen is het belangrijk om elkaar hierop aan te spreken. Denk tot slot, om het nogmaals te benoemen, na over je eigen handelen en help mee aan een veilige omgeving voor iedereen.

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen